Museo rakentuu peruskivestä ylöspäin

Erämuseotiimi syksyllä 2022

Tervetuloa mukaan seuraamaan matkaamme, jonka määränpäänä on synnyttää Imatralle ainutlaatuinen, korkeatasoinen, elämyksellinen ja myös kansainvälisesti vetovoimainen Suomen Erä- ja luontokulttuurimuseo. Museosta tavoitellaan keskeistä kansallista kulttuurimatkailukohdetta, joka tukee paitsi Imatran kaupungin ja Lappeenranta-Imatra-kaupunkiseudun, myös koko itäisen Suomen elinvoimaa.

Museon vision mukaisesti se on kaikille saavutettava elämys suomalaiseen erä- ja luontokulttuuriin, ja sen aihealueita ovat metsästys, kalastus, luonnontuotteiden keräily ja luonnon virkistyskäyttö. Perustettavan museon kokoelmat muodostuvat jo olemassa olevista Suomen Metsästysmuseon ja Suomen Kalastusmuseoyhdistyksen kokoelmista ja luonnon virkistyskäyttöön liittyvistä kokoelmista, joita aletaan kartoittaa toisilta museoilta ja muilta toimijoilta museon perustamispäätöksen jälkeen. Näiden kokoelmien hankinta paikkaa kulttuuriperinnön tallentamisessa olleen mustan aukon.

Aivan uuden museon suunnittelu on monivaiheinen prosessi ja museon perusta on valmisteltava huolella. Museon perustalla tarkoitetaan tässä yhteydessä museokonseptin ja museon kokoelmapoliittisen ohjelman laatimista.

Museokonsepti on laaja-alainen museon toimintaa määrittelevä dokumentti, joka vastaa kysymyksiin miksi ja miten museo toimii sekä mitä palveluita se tuottaa. Museokonsepti määrittelee mm. perustettavan museotoiminnan teemat ja tarkoituksen sekä museon vaikuttavuustavoitteet, tuotettavat museopalvelut ja museon keskeiset kohderyhmät ja kumppanit. Lisäksi museokonsepti linjaa museon näyttelyitä, yleisötyötä ja viestintää, ja näin määrittelee museon roolia yhteiskunnallisena toimijana.

Toinen museon kivijalan osa on museon kokoelmapoliittinen ohjelma, joka määrittelee museon kokoelmien kartoituksen ja hoidon periaatteet sekä määrittelee museon ns. tallennusvastuut, toisin sanoen museoiden välisen työnjaon kansallisella museokentällä. Kokoelmat ovat monessa merkityksessä museotoiminnan ytimessä. Niiden tutkimuksen kautta saadaan uutta tietoa ja kerrotaan tarinoita, mutta myös synnytetään keskusteluja nykyhetkestä ja pohdintoja tulevaisuudesta. Kokoelmien kautta rakentuu lähes kaikki museon toiminta ja tästä aiheesta voisi kirjoittaa monen monta blogia. Palaamme aiheeseen varmasti, sopivissa annospaloissa!

Myös elävä kulttuuriperintö on tärkeässä osassa kokoelmia ja näyttelyä. Perustamisprosessin edetessä otamme yleisöä ja muita toimijoita mukaan vaikuttamaan museon kokoelmien ja näyttelyjen muodostumiseen.

Edellä kuvattu museon perustan valamistyö on aloitettu syksyllä 2022. Kuluvan kevään 2023 aikana valmistelemme Suomen Erä- ja luontokulttuurimuseon museokonseptia sekä museon kokoelmapolitiikkaa, kartoitamme museoon kaavailtujen kokoelmien edellyttämiä tilatarpeita ja olosuhteita, teemme osallistavaa sidosryhmätyötä, suunnittelemme museohankkeen konkreettista etenemistä sekä edistämme hankkeen rahoitusta ja tilasuunnitelmia. Syksyllä etenemme kohti museon tarkempaa liiketoimintasuunnitelmaa sekä hallintomallin laatimista.

Tämänhetkisen toteutusaikataulun mukaan pääsemme juhlimaan ainutlaatuisen Suomen Erä- ja luontokulttuurimuseon avajaisia loppukeväästä 2027.

Tervetuloa tämän ensimmäisen blogikirjoituksemme myötä mukaan yhteiselle matkalle!

Pia Paukku

Suomen Erämuseosäätiön toimitusjohtaja