Heijastuksia elinvoimaan ja monialaiseen yhteistyöhön

Imatralla 24.8. järjestetty Museot alueellisen elinvoiman edistäjinä -seminaari kokosi joukon erilaisia toimijoita kuulemaan ja keskustelemaan tärkeän aihepiirin äärelle. Seminaari järjestettiin yhdessä Imatran kaupungin hallinnoiman Heijastuksia -hankkeen kanssa. Hankkeessa on viimeisen vuoden aikana kehitetty uudenlaisia luontomatkailutuotteita ja ansaintalogiikoita, ja tätä kautta vahvistettu Etelä-Karjalan alueen pk-yritystoimintaa, erä- ja luontokulttuurimuseon toimintaedellytyksiä, museon ympärille muodostunutta yritys-, yhdistys- ja oppilaitosyhteistyöverkostoa ja koko maakunnan elinvoimaa.

Seminaariohjelma rakentui kolmen kansainvälisen keynote-puheenvuoron ympärille. Tilaisuuden avasi Imatran kaupungin elinvoimajohtaja Susanna Issakainen. Suomen Erämuseosäätiön toimitusjohtaja Pia Paukku esitteli Erämuseon suunnitelmia ja projektipäällikkö Ada Eerola veti yhteen Heijastuksia -hanketta.

Tuulahdus Irlannin museo- ja matkailutuulista saatiin Dr. Danielle O’ Donovanilta. Inspiroivat esimerkit Corkin kaupungista covidin aikaan herättivät paljon kiinnostusta ja keskustelua. Sveitsistä St. Gallenin yliopiston Prof. Robert Winter pohti museoiden mahdollisuuksista alustapohjaisen ekosysteemin innovaattoreina. Heijastuksia-hankkeessa mukana ollut yrittäjä Taru Astikainen Suomen Metsäterapiakeskuksesta kertoi yrityksen toiminnasta ja jakoi kokemuksiaan kevään työpajoista.

Berliinin taideylipistosta ART+ COM -yrityksen luova johtaja Jussi Ängeslevä esitteli runsaiden ja monipuolisten toteutusesimerkkien kautta, miten luontokokemuksia voidaan lähestyä museokontekstissa. Päivän päätteeksi järjestettiin paneelikeskustelu Imatran kaupungintalon eli tulevan Erämuseon aulassa.

Paneelikeskustelussa pohdittiin muun muassa, mitä tarvitaan museoiden ja yrittäjien väliseen hyvään yhteistyöhön ja mikä on museoiden rooli kestävän turismin kehyksessä. Paneelikeskustelun jälkeen osallistujilla oli mahdollisuus tutustua Imatran taidemuseon näyttelyihin intendentti Sanna Ojanteen johdolla.

Kiitos Imatran kaupungille yhteistyöstä ja kaikille osallistujille antoisasta päivästä tärkeiden asioiden äärellä!

Edellinen

Toiveiden Erämuseo -kyselyn arvonta on suoritettu