Kansanedustajat museoharjoittelussa Erämuseosäätiöllä

Suomen Erämuseosäätiö osallistui Museoliiton valtakunnalliseen Poliitikon museoharjoittelu -kampanjaan kutsumalla paikallisia poliitikkoja tutustumaan Erämuseohankkeeseen Imatran kaupungintalolle. Teemaviikon tapahtumaamme osallistuivat kansanedustajat Niina Malm (SDP) ja Hanna Holopainen (Vihreät).

Kampanjan perusajatus on kutsua poliitikkoja tutustumaan museoiden toimintaan ja tehdä näkyväksi museoiden toimintaa kulissien takana. Vuosittain järjestettävä kampanja on kasvattanut suosiotaan vahvasti viime vuosina. Museoiden yhteiskunnallinen ja alueellinen vaikuttavuus tunnistetaan myös päättäjien joukossa ja kiinnostus museotoimintaa kohtaan on suuri.

”Työharjoittelupäivänä” kansanedustajat pääsivät suoraan kiinni Erämuseotiimin työpöydällä oleviin viikon aiheisiin: tulevan museon tilaohjelman työstämiseen ja konseptityön kommentointiin. Tilaohjelman työstämisen kautta hahmottui myös kaikki ne moninaiset ja yleisöltä usein huomaamattomat tuotantoprosessit, joita museon kulissien takana käydään. Minne sijoittaa museomestareiden työhuoneet suhteessa verstaisiin ja kokoelmasäilytystiloihin? Miten hyödyntää kaupungintalon olemassa olevia kellaritiloja museotyön erilaisiin tarpeisiin? Miten näyttelyt sijoittuvat eri kerroksiin ja kuinka tilat soveltuvat yleisötapahtumille?

Tekeillä olevaa konseptikäsikirjaa käytiin läpi, ja museotiimi sai hyviä huomioita kansanedustajilta liittyen tulevan museon sisältöihin ja konseptin sanoittamiseen. Keskustelua käytiin myös paikallisen sekä laajemmin itäisen Suomen elinvoiman kehittämisestä, jossa museohankkeella on suuri merkitys.

“Ei sitä päivää, ettei jotain uutta opi. Sanoo minun äitini. Tässä harjoittelussa oppi monta uutta asiaa ja oli mahtavaa päästä kurkistamaan museoelämän kulisseihin. Erämuseon tulo Imatralle on meille paikallisesti ilon aihe ja missäpä olisikaan parempi paikka tälle museolle kuin Saimaan sylissä, Vuoksen varrella. Kiitos tästä ainutlaatuisesta mahdollisuudesta tutustua miten museo syntyy ja mitä kaikkea tapahtuu näkymättömissä ”, kuvailee Niina Malm päivän antia.

Lämmin kiitos osallistumisesta ja antoisasta päivästä Niina ja Hanna!

Edellinen

Heijastuksia elinvoimaan ja monialaiseen yhteistyöhön

Seuraava

Museokokoelmat haltuun kopossa